Kedi Aknesi

Akne her ne kadar köpeklerde de görülse de, Doberman gibi ırklar hariç, ergenlik çağı dışında çok ciddi bir sorun oluşturmaz. Oysaki kedi aknesi tam bir baş belasıdır. Akne, kedilerde oldukça yaygın görülür. Herhangi bir ırk, cinsiyet, ergenlik durumu ile bağlantılı değildir. Kedi Aknesi Kedi aknesinin tam olarak oluşum mekanizması bilinmemektedir. Bu hastalık tüy foliküllerinin keratinizasyonu sonucu ile meydana gelir. Akneyi yaşayan kedi hayatı boyunca dönemsel olarak hastalığın nüks etmesiyle hastalıkla tekrar tekrar karşılaşabilir. Akne oluşumuna stres, yetersiz yalama alışkanlığı, immunsupresyon veya beslenme sırasında gelişen kontakt alerjik aknereaksiyonların neden olduğu söylenebilir. Hastalıkta muhtemelen hormonal bir prosedür yoktur. Çünkü dişi ve erkek kedilerde eşit oranda tespit edilir. Kedi aknesini diagnostik olarak gerekli laboratuar muayenelerini yerine getirmeden uyuz, mantar ve malessezya enfeksiyonundan ayırmak çok mümkün değildir. Bazen sekonder olarak bu etkenlerin de hastalığa eklenmesi mümkündür. Yine de oldukça sık görülen eozinofilik granuloma hastalığı da kedi aknesine klinik olarak oldukça benzerdir. Bu hastalıkları birbirinden ayırabilmek için hekiminizin deri kazıntısı, mantar kültür ve tiplendirme, hatta bazen histopatolojik incelemeye ihtiyacı vardır.

Kedi akneleri her zaman tedavi edilmek zorunda değillerdir. Eğer kedinizin şiddetli bir kaşıntısı yoksa hipoalerjenik diyetlere geçiş yapmak, plastik mama kaplarını hayatından çıkarmak, aklınıza gelebilen kontakt dermatit nedenlerini ortamdan uzak tutmak sorununuzu çözebilir.

Daha şiddetli olan kedi aknelerinde en önemli şey yapılacak topikal tedavilerdir. Topikal tedavi için 2 çay kaşığı Epsom tuzu 30 ml sıcak suyla karıştırılır ve steril bez ıslatılarak 5-10 dk boyunca alana kompres yapılır. Bu uygulama en az 1 ay yapılmalıdır. Yine veteriner hekiminizin kontrolü ve önerisi doğrultusunda özellikle B-laktamaz gram(+) stafilokok, B-hemolitik streptococci, Pasteurella multocida, Malessezya etkileyen sistemik antibiyotik 28 gün kullanılmalıdır. Bölgeye hekiminizin belirlediği oranda mupirocin krem kullanmanız tedavinizi daha etkili kılacaktır. İnsanlarda kullanılan alkol içermeyen akne temizleme pedleri kediler için de oldukça kullanışlıdır. Yine haftada 2 kez antibakteriyel şampuanlar kullanmanız başarıyı arttıracaktır. Mupirocin krem gibi %0,05 A vit, topikal klindamisin vb lokal uygulamalarda şiddetli vakalarda denenebilecek tedavi protokolü olabilir. Kedi aknesi genellikle kedilerde kozmetik bir sorundur. Yine de aknenin hazırlayıcı nedenlerinden biri olan yetersiz yalanma ve benzeri durumların altta yatan başka bir hastalığın habericisi olabileceği göz önünde bulundurularak mutlaka tam bir muayene yapılması için veteriner hekiminiz ile iletişime geçmeniz önerilir. Yangının çok şiddetli olduğu durumlarda hekiminiz semptomları azaltmak için 10-14 gün boyunca ağızdan immunosupresif ilaç uygulaması yapabilir. Böyle bir tedaviye karar vermeden önce kedinizin kan biyokimya değerlerinin kontrol edilmesi oldukça yararlıdır.
Derleme: A PRACTİCE GUİDE FELİNE DERMATOLOGY (Eric GUAGUERE-Pascal PRELAND) Muller &Kirk’s Small Animal Dermatology

Ada Veteriner Polikliniği Veteriner Hekim Emrah Aygün