Kedilerde Temel Sağlık Kontrolü

Tebrikler - yeni bir yavru kediniz var!

Ailenizin yeni üyesi için evinizi düzenlediniz, taşıma kafesini, yatağını, oyuncaklarını, bütün ihtiyaçlarını hazırladınız. Bu ufak tüy yumağının size neşe getireceğinden şüpheniz olmasın. Fakat bunun karşılığında uzun, kaliteli bir yaşamı olması ve mutluluğu için ona iyi bir beslenme, veteriner kontrolü; güvenli ve temiz bir evde mutlu bir hayat sunmalısınız.

Kedinizi kısırlaştırın

Birçok veteriner hekim kısırlaştırmanın kedi nüfusunun kontrol edilmesine yardımcı olup aynı zamanda daha yumuşak, sevecen, kolay bakılan kediler yarattığına inanır. Kısırlaştırılmış dişi kediler daha sakin, oyuncu ve sevecendirler; kısırlaştırılmış erkek kedilerde ise idrar püskürtme, evden kaçma veya kavga etme eğilimi daha azdır. Buna ek olarak kısırlaştırmanın sağlık avantajları da vardır - kısırlaştırma dişilerde meme kanseri riskini ve erkeklerde prostat tümörü riskini azaltır.

Kedinizin temel sağlık kontrolü

Yeni yavrunuz en kısa zamanda veterinere gitmeli. İlk ziyaretinizde ne beklemelisiniz?
-Genel durumunu belirlemek için detaylı bir fizik muayene
-Dış parazit (pire, kene vs) kontrolü
-Analiz için bir dışkı örneği getirebilirseniz, iç parazit kontrolü
-İlk aşılama ve/veya yavru kedinizin aşılarının planlanması
-Yavru kedinizin ne zaman kısırlaştırılması gerektiğinin görüşülmesi
Genel Muayene Bu ilk sağlık kontrolü veterinerinize, kedinizin diyet ve bakımı konusunda size tavsiyelerde bulunabilmesi için gereken bilgiyi sağlayacaktır. Ayrıca bu ilk kontrol, kedinizin hayatı boyunca geçireceği kontrolleri daha iyi değerlendirebilmek, izleyebilmek ve kedinizin sağlık ihtiyaçlarını belirleyebilmek için gerekli 'bilgi bankasını' sağlayacaktır.

Kedinizi yeni evinde rahat hissettirin

Hassas bir yaklaşım ve günde en az bir saatlik temas ile yavru kediniz kısa sürede size ve yeni evine alışacaktır. Evde küçük çocuklar varsa, onlara kedinin oyuncak değil, bir canlı olduğu, kediye nazik ve yumuşak bir şekilde yaklaşılması gerektiği öğretilmelidir. Doğal içgüdülerini tatmin edecek çeşitli ilginç oyunlar sunulmalıdır. 'Avlayabileceği' oyuncaklar ve tırmalayabileceği platformlar (halılarınız ve mobilyanıza tercih edebileceği) yavru kedinizin birlikte yaşaması kolay bir kedi olmasına yardımcı olur.

Yaşlı Kediniz

Yaşlanan kedinizle ilgilenmeye ne zaman başlamanız gerekir? Yavruyken! İyi beslenme, düzenli veteriner kontrolü ve mutlu bir ev hayatı kedinize ilerleyen yıllarında yüksek yaşam kalitesi olması için gereken herşeyi sunar. Kediler 11 yaş üstünde geriatrik kabul edilir. Tıpkı insanlar gibi, geçen yıllar hayati organ fonksiyonları üzerinde etkisini bırakır. Kediler rahatsızlıklarını göstermede köpekler kadar açık değildirler. Kedinizin davranışlarına dikkat etmek, olası sorunları erken tespit edebilmeniz için önemlidir.

Evde yapabilecekleriniz

Kedinizin ağız, göz ve kulaklarını sıklıkla kontrol edin. Sallanan diş, kızarıklık ve akıntı olup olmadığına dikkat edin. Kedinizin uyku alanını temiz ve sıcak tutun. Sürekli temiz su bulundurun.

Kediniz kaç yaşında?

Kedi Yaşının Ölçümü Sık karşılaşılan problemler Obezite sağlığa büyük bir risktir. Kediler yaşlandıkça daha az hareket ederler, bu nedenle diyetlerinin buna göre düzenlenmesi çok önemlidir. Uygun bir diyet, eklemleri üzerine yükü azaltmakla beraber kalp yetmezliği, böbrek ve karaciğer hastalıkları ve sindirim sorunları gibi birçok rahatsızlığın riskini azaltır. Beslenmesinde değişmesi gerekneler; lifin, yağlı asitlerin ve vitaminlerin arttırılması ve fosfor, sodyum, protein ve yağ miktarının azaltılmasıdır. Artrit'in şiddeti hafif sertlikten dehibilitasyona kadar değişebilir. Kendini temizlemesi ve tuvalet kabını kullanırken özensizleşmesi sonucunda bunu anlayabilirsiniz. Bu belirtiler aynı zamanda kedinizin zihinsel işlevlerinde yavaşlamayı da gösterebilir. Ağrıyı azalmak için anti-inflamatuar ilaçlar kullanılabilir. Veteriner hekiminiz size gerekli ilaçları reçeteleyecektir. Sıcak ve soğuğa karşı intolerans kedi vücut ısısını düzenleyen hormonların daha az üretilmesi sonucu ortaya çıkar. Yatağını bir ısı kaynağına yaklaştırın. Dışarıya çıkıyorsa, soğuk günlerde dışarıya çıkmasına izin vermeyin. Diş kaybı ya da çürüme ciğnemeyi zorlaştırdığı gibi enfeksiyon ve tümör riskini de arttırır. Kediler ağız ağrılarına çok duyarlıdırlar. Fırçalama ve diş temizliği tartar, diş eti hastalıkları ve diş eti iltihabını durdurmakta faydalıdır. Kabızlık bağırsak sorunlarına veya tüy yumaklarına işaret edebilir. Kolayca sindiriebilen besin açısından zengin bir diyet önemlidir. Yaşlanan kedilerde cilt veya tüy problemleri cildin esnekliğini kaybetmesine, yaralanmalara daha duyarlı olmasına ve incelen/matlaşan tüylerin oluşmasına neden olur. Düzenli tarama ve bakım ile yağlı asit takviyeleri tüylerin parlaklığının korunması için önemlidir. Sıklıkla soğun algınlığı ve enfeksiyon geçirmesi düşük bir bağışıklık sistemine işaret edebilir. Kedinizi kontrole getirin. Hekiminiz FeLV ve FIV testi önerebilir. Artan susuzluk diyabet, böbrek yetmezliği veya hipertiroidiye olası bir işarettir. Hekiminiz bunu belirleyip uygun ilaç reçeteleyecektir. Koku alma duyusunun azalması önemli ölçüde kedinizin iştahını azaltabilir Gün boyunca daha küçük öğünler vermeyi deneyin. Geriatrik kediler için özel formüle edilmiş mamalar hakkında veteriner hekiminizden bilgi alın.