UC Davis Kedilerde Ölümcül Olan Koronavirüs Hastalığını Tedavi Etmek İçin Klinik Çalışmalar Başlattı

Uygulanan Tedaviler Benzer Hastalığa Sahip Çocuklar Üzerinde de Etkili Olabilir
Rob Warren

10 Ağustos 2022
Çeviri: Ece Yağcı

Özet
• Feline infectious peritonitis veya FIP, kedi koronavirüsü varyantıdır ve kediler için ölümcüldür • Klinik çalışmaların birinde, iki antiviral ilaçtan biriyle yapılan tedavi incelenecektir • Diğer klinik çalışmada ise antiviral ilaçlar kök hücre tedavisi ile birlikte incelenecektir • Yapılan klinik çalışmalar çoklu sistemik inflamatuvar sendromu olan çocukların tedavisinde de faydalı olabilir Kaliforniya Üniversitesi, Davis, Veterinerlik Fakültesi'nden bilim insanları, feline infectious peritonitis veya FIP tedavilerini geliştirmek amacıyla yeni klinik çalışmalar başlattı ve şu anda UC Davis veterinerlik hastanesinde hasta kabulü devam etmektedir. FIP, COVID-19'a neden olan virüs değil ancak feline coronavirus varyantının neden olduğu ciddi bir hastalıktır. Virüs, bir kedinin vücuduna yayılarak sistemik inflamasyona neden olur. FIP teşhisi konulan kedilerin %95'i tedavi edilmezse ölür. Kedilerde her yaşta FIP’e yakalanabilir, ancak genellikle 6 ay ile 2 yaş arasındaki kedilerde görülür. Bulaşıcı hastalıkları olan genç kedilerde en yaygın ölüm nedenlerinden biridir. Şu anda Amerika Birleşik Devletleri'nde veteriner hekimlerin kullanımına sunulmuş onaylı ve etkili bir tedavi bulunmamaktadır.
Yapılan klinik çalışmalarda antiviral ilaçlar ve kök hücre tedavisi incelenecek
Klinik çalışmaların birinde, birbiriyle yakından ilişkili iki antiviral ilaçtan biriyle tedavi edildiğinde kedilerin iyileşip iyileşmediği karşılaştırılacaktır. İlaçlardan ilki remdesivir, COVID-19'u tedavi etmek için FDA'dan acil kullanım izni almış antiviral bir ilaçtır. Eğer kullanım izni alınırsa, veteriner hekimler de bu ilacı gelecekte hastalıktan etkilenen kedilere reçete edebilecektir. İkinci ilaç olan GS- 441524, remdesivir ile yakından ilişkilidir. Pedersen bu ilacı FIP'li kedilerin tedavisinde güvenli ve etkili bulmuştur. Bu çalışmada, karşılaştırma yapabilmek için kedilere oral GS-441524 ya da oral remdesivir verilecektir. Çalışma için uygun olan kedilere, karın ve göğüste belirgin sıvı birikiminin görüldüğü ıslak FIP teşhisi konmuş olmalıdır.
Ulusal Çocuk Sağlığı ve Gelişimi Enstitüsü tarafından finanse edilen diğer çalışma, mezenkimal kök hücreleri veya MKH'leri kullanan yeni bir kök hücre tedavisi ile birlikte antiviral ilaçların FIP tedavisine alınan yanıtı iyileştirip iyileştirmediğini inceleyecektir. Çalışmanın amacı, hücre tedavisinin daha etkili antiviral immün yanıta olanak sağlayıp sağlayamayacağını ve enfeksiyon sonrası kedinin bozulan immün sisteminin yenilenmesine yardımcı olup olamayacağını görmektir. Bu çalışma için bir grup MKH infüzyonları ile birlikte antiviral ilaçlar alacak, diğer grup ise antiviral ilaç ve plasebo infüzyonları alacaktır. "Üniversitenin Patoloji, Mikrobiyoloji ve İmmünoloji Bölümü'nde doçent olan Kol, diğer birçok kronik viral enfeksiyon gibi FIP'in de virüsleri yok edemeyen ve işlevsiz bir bağışıklık sistemi ile karakterize olduğunu belirtiyor. " Yaptığımız çalışma, FIP'li kedilerin enfeksiyonla daha iyi mücadele etmesine, virüsü yok etmesine ve zarar görmüş bağışıklık sistemlerini yenilemesine yardımcı olabilecek yeni bir hücresel tedaviyi araştırmaktadır. Çalışmamızdan elde edilen sonuçlar, doğrudan uygulamaya aktarılma potansiyeli bakımından son derece faydalı olacaktır." Çocukların tedavisinde de faydalı olabilir
Yapılan klinik çalışma aynı zamanda insanlara da faydalı olabilir. Bu çalışma, organların ve diğer uzuvların inflamasyonuna neden olan çoklu sistemik inflamatuvar sendromu veya MIS-C için yeni tedavilerin araştırıldığı daha büyük bir çalışmanın parçasıdır. FIP, MIS-C'ye benzediğinden, bu yeni ve çok yönlü tedaviyi araştırmak için klinik anlamda kullanışlı bir model işlevi görmektedir. MIS-C'nin neden ortaya çıktığı tam olarak bilinmemekle birlikte, teşhis konulan çocuklarda COVID-19'a neden olan virüsün bulunduğu veya COVID-19 pozitif olan biriyle temas halinde oldukları bilinmektedir. Kedilerini bu klinik çalışmalara kaydettirmek isteyen hasta sahiplerinin Kuzey Kaliforniya'da ya da bu bölgeye yakın bir yerde yaşamaları gerekmektedir çünkü kedilerin UC Davis'e birkaç kez gitmeleri gerekecektir. Ayrıca, kedilerin tıbbi kriterleri karşılaması gerekmektedir. Daha fazla bilgi için UC Davis Veteriner Klinik Çalışmaları'nı ziyaret edin. İletişim Bilgileri İletişim kurulacak kişiler: • Rob Warren, UC Davis Veterinerlik Fakültesi, 530-400-6838 [email protected] • Amy Quinton, UC Davis Basın ve Halkla İlişkiler, 530-601-8077, [email protected]
Bu yayın, ‘’UC Davis Launches Clinical Trials to Treat a Deadly Coronavirus Disease in Cats’’ adlı makalenin Türkçe çevirisidir. Makalenin orijinalini okumak ve kaynakça için tıklayın.